Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Wraca koncepcja tunelu kolejowego Hiszpania – Maroko

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
03-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
28-01-2025
INFRASTRUKTURA
Wraca koncepcja tunelu kolejowego Hiszpania – Maroko
fot. NASA
Temat budowy tunelu pod Cieśniną Gibraltarską, który miałby połączyć hiszpańską i marokańską sieć kolejową, przewija się w debacie publicznej od wielu dekad. Szanse na realizację inwestycji, dotychczas raczej znikome, w ostatnim czasie wzrosły. Zlecono bowiem opracowanie studium wykonalności dla przedsięwzięcia, którego wartość szacuje się dziś na 6 mld euro.

Maroko wśród państw afrykańskich w zakresie rozwoju transportu kolejowego stanowi fenomen. W 2018 roku oddano bowiem do użytku pierwszą linię kolei dużych prędkości Al Boraq w relacji Tanger – Kenitra – Rabat – Casablanca. Licząca ok. 323 kilometrów długości trasa uzupełniła powstałą w latach 20. i 30. minionego stulecia 2067-kilometrową konwencjonalną sieć kolejową. Plany rozwoju marokańskiej KDP zakładają przedłużenie trasy na południe do Agadiru przez Marrakesz. Niewykluczone, że Al Boraq doczeka się także przedłużenia w kierunku północnym – do Europy…

Połączenie marokańskiej i hiszpańskiej sieci kolejowej byłoby możliwe w przypadku budowy tunelu pod dnem morskim w Cieśninie Gibraltarskiej. Koncepcja ta pojawiła się w debacie publicznej już pod koniec lat 70. Jako wariant alternatywny rozpatrywano także w przeszłości budowę mostu, jednak został on odrzucony w latach 90. Szansę na realizację wizji tunelu również były dotychczas znikome. Trzeba jednak podkreślić, że hiszpański rząd powołał państwową spółkę o cokolwiek przydługiej nazwie Sociedad Espanaola de Estudios para la Comunicación Fija a trav's del Estrecho de Gibraltar (w skrócie SECEG), odpowiedzialną za przeprowadzenie badań i studiów nad nowym połączeniem. Dotychczas z uwagi na brak finansowania realizacja projektu zatrzymała się na etapie wstępnych przymiarek.

Początek bieżącego roku przyniósł jednak podpisanie przez SECEG umowy na opracowanie studium wykonalności dla podmorskiego tunelu ze spółką Herrenknecht Iberica. Wartość umowy wynosi niespełna 300 tys. euro. Tunel pod Cieśniną Gibraltarską miałby mieć ok. 38,5 kilometrów długości. To niewiele mniej niż 50-kilometrowy Eurotunel, zapewniający szybkie połączenie z Francji do Wielkiej Brytanii przez Cieśninę Kaletańską, i jednocześnie znacznie więcej niż minimalna odległość między Hiszpanią a Maroko, która wynosi ok. 14 kilometrów. Od 175 do nawet 475 metrów pod dnem Morza Śródziemnego miałby przebiegać fragment liczący ok. 28 kilometrów długości.

Tunel miałby się rozpocząć w Maroko w rejonie Tangeru, natomiast jego zakończenie w Hiszpanii zaplanowano w słabo zaludnionym obszarze w prowincji Kadyks. Koszt realizacji przedsięwzięcia szacuje się obecnie na 6 mld euro. Wydaje się, że nie byłoby to znaczące obciążenie finansowe dla Hiszpanii, tym bardziej przy ewentualnym wsparciu z funduszy europejskich. Należy jednak mieć na uwadze, że do hiszpańskiego miasta Algeciras, które miałoby zostać połączone z tunelem, znajduje się jedynie linia kolejowa o iberyjskim rozstawie szyn, czyli 1668 mm. Połączenie Algeciras z hiszpańską siecią KDP o rozstawie szyn 1435 mm wymagałoby budowy odcinka łączącego miasto z węzłem w pobliżu Antequery, przez który przebiega linia KDP z Madrytu do Malagi.

Podziel się z innymi:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5